lördag 6 december 2008

Snackis i bloggvärlden?

Det är en del snack om den här artikeln och svaren på den också för den delen. Det som facinerar mig mest är hur man kan dra så långtgående slutsatser om trender i samhället genom att läsa(två) bloggar. Tror någon att det går att säga hur en människa verkligen är genom att läsa hans eller hennes blogg?! Mycket intressant!
Förövrigt tycker jag inte att jämställdhet handlar om vem som gör vad hemma eller vilka fritidsintressen man har. Jämställdhet handlar om rätten att välja, att allt (och alla, fast det är jämlikhet) är lika mycket värt. Det är inte finare att vara tekniker än sjuksköterska eller att byta däck än att baka.
Förövrigt (2) är det självklart så att många av våra intressen är just det därför att vi blivit påverkade av vår omgivning, uppfostran och kultur. Men det gäller ju allt, alltid. Ska vi inte få ha ett visst intresse för att det är kulturbetingat manligt eller kvinnligt? Och vad vore vi utan vår kultur och historia?

4 kommentarer:

Pia Wester sa...

Åh vad jag har lust att skriva av mig mina tankar kring detta ämne....men jag behöver sortera ut dom först, återkommer.

Åsa sa...

ffp: Gör det du.Fast jag har en känsla av att det var två ämnen egentligen.

C. Meow sa...

Jag håller med dig, det ska vara ok för alla att välja allt. Min dröm är väl att manligt och kvinnligt är lika mycket värt. Att väva en matta anses lika "fint och produktivt" som att snickra en stol. Som det är nu är det halvok att flickor gör killgrejer men fortfarande riktigt provokativt när killar gillar att baka kakor eller brodera. Sorgligt.

Åsa sa...

camilla: Eller hur!!!!