tisdag 17 augusti 2010

Vikten av ett namn

Jag har funderat lite på det här med efternamn. Hur viktigt är det egentligen? En del tycker att det är så viktigt att de tar besväret med dubbelnamn, andra att det är så viktigt att de måste hitta på ett nytt och somliga måste skriva ut fd namnet också. Själv tycker jag att det är ganska (för att inte säga totalt) oviktigt. Och jag vet vad jag pratar om. Jag bytte från ett av Sveriges ovanligaste namn till ett av de vanligaste när jag gifte mig. Och det har inte gjort någon som helst skillnad i mitt liv (ja utom möjligen att jag slipper bokstavera mitt efternamn). Det finns två saker jag tycker är viktiga dock: att känna sig som en del av en familj (och om efternamnet hjälper till så fine) och att det är människan bakom namnet som är själva essensen!
Uppdatering: Och nu blir jag helt inkonsekvent men man kan ju faktiskt vilja ha ett namn bara för att det är vackert också. Det har jag full förståelse för:)

8 kommentarer:

Linda K sa...

jag är en sån som släpar på dubbelnamn. ville absolut ha makens namn när vi gifte oss, men kände att jag ville ha kvar mitt flicknamn (herregud, skrev jag just ett väldigt gammeldags ord?) också. det är bara min släkt som heter det och har en lite rolig bakgrund. betyder något extra för mig :)

Sara sa...

Jag har ju också två, funderar på att skrota det ovanliga. Problemet är att min mor skulle sivmma då, så jag får väl vänta lite.

Åsa sa...

Linda K: Det var samma här men jag valde alltså att göra tvärt om:)
Hedgehog-sara: Det är ju anledning så god som någon!

pralinen sa...

jag valde mannens när jag gifte mig förra året (omgång två), precis som när jag gifte bort mitt supervanliga efternamn 1988, att behålla x-mans efternamn var inte riktigt aktuellt...

Birgitta sa...

Jag bytte från Johansson till Andersson, lika ospännade båda:)

Åsa sa...

pralinen: DET kan jag verkligen förstå:)
Birgitta: Stooor skillnad;)

Petra sa...

Ha! Nu vet jag vad du hette innan ;)
/(Den sjukligt nyfikna) Petra
Och jag tycker det är liiite viktig. Hade inte bytt till ett sonnamn, däremot till ett vackrare än mitt. Tramsigt kanske men that´s me

Åsa sa...

Petra: Aha så du tog reda på det:) Ja som sagt så är det olika viktigt för olika människor!