måndag 4 februari 2008

Veckan bokfemma!

"Veckans tema för Bokfemman är serier. Nämn din topp 5 av serier."
Det skulle kunna bli en lista med bara fantasy men det kanske är lite tråkigt så jag försöker variera mig lite i alla fall:

Sagan om ringen -trilogin av J R R Tolkien, jag börjar med min favoritserie alla kategorier. Jag har läst dem så många gånger att jag tappat räkningen för länge sedan. Jag har dessutom läst en hel del av de "kring" böcker som finns. Oslagbar helt enkelt!

Lilla huset på prärien-serien, åhh vad jag längtade efter födelsedagar och julafton så att jag kunde få ytterligare böcker i den här serien när jag var liten. De här har jag också läst ett antal gånger, även som vuxen.

Outlander-serien av Diana Gabaldon, framför allt de två första, Främligen och Slända i bärnsten men även den senaste, Snö och aska, är riktigt bra och jag väntar med spänning på nästa.

Harry Potter- böckerna av J K Rowling, förstås. Och jag har inte läst den sista, den ligger inne hos Junior men jag tror att jag norpar den av honom snart...

Harry Friberg-böckerna av Stieg Trenter får representera alla deckarserier som jag gärna läser, där själva mordhistorierna är nya i varje bok men huvudpersonens liv och leverne utvecklas vart efter.

Sådär ja, jag hade kunna ta med ett helt gäng till men nöjer mig med dessa fem:)


Och jag vet att jag bloggar på arbetstid, så Shhhh, säg inget ;)

4 kommentarer:

Petra sa...

Tänkte också vara med på den där bokfemman, funderar bara lite, nu fick jag ett tips "Lilla huset på prärien"! Hur kunde jag glömma den serien?

Åsa sa...

petra: Ja, visst är den underbar :)

Sara sa...

Åh Lilla huset på prärien! Attans, den skulle jag ha tagit med. Eller Anne på Grönkulla kom jag på nu...åh...ja ja, som vanligt är det svårt att begränsa sig till bara fem. Vi har Trenter på listan både du och jag :)

Åsa sa...

sara: Jag valde mellan Lilla huset och Anne på Grönkulla. Visst är det svårt att bälja bort:)