onsdag 19 september 2007

Veckans bokfemma

"Veckans tema för Bokfemman är "page-turners", dvs böcker man inte kan sluta läsa förräns man har kommit till sista sidan. Nämn dina 5 favoriter."
Det var inte lätt den här veckan. Jag har läst många "bladvändare" i mina bokläsar dagar. Men jag börjar med en, eller rättare sagt tre självklara:

  • Sagan om ringen trilogin av JRR Tolkien. Jag har läst dem så många gånger att jag tappat räkningen och första gången jag läste ut dem började jag om med första boken samma minut jag läst ut den tredje!
  • Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson. Jag minns faktist inte riktigt varför men jag läste ut den på ett dygn.
  • Återkomsten av Håkan Nesser får epresentera alla de deckare jag har sträckläst många på mindre än ett dygn.
  • Afrikas gröna berg av Ernest Hemingway. Den behöver väl egentligen ingen närmare förklaring. Vansinnigt bra helt enkelt.
  • Den femte får stå för de flesta fantasy böcker jag läst. De är bara så svårt att lägga i från sig. Till exempel David Eddings, Maggie Fury och Robert Jordan.

Inga kommentarer: