tisdag 25 mars 2008

Tanter!


Jag vill bara slå ett slag för, eller vad man nu ska säga, den svenska tanten! Ett utdöende släkte helt enkelt. Ni vet i små chicka dräkter, eller blommiga nylon klänningar, stickad väst, hatt, som inte tas av innomhus, och kappa. Och handväska med kort handtag att ha i handen eller företrädesvis i knät!

De dricker kaffe ur blommiga koppar av fint danskt porslin och äter vaniljdrömmar eller någon annan ursvensk småkaka. De vet exakt hur man lagar kålpudding, kåldolmar, dillkött och citronfromage. De läser Året Runt, Allas och hemmets veckotidning.
Länge leve den svenska tanten!
Bilden har jag lånat här: guldgrisen.blogspot.com/2007/04/chic.html

18 kommentarer:

hugan sa...

JA HURRA! Dom e så söta! Jag vill åxå bli en tant! med sköna beiga (bescha) mjuka strecthbyxor! Dessutom kan jag laga kålpudding!

Åsa sa...

Huga: Jag är med! Vi får starat en "bevara den svenska tanten" klubb:)

Maria sa...

Vad vore Sverige utan alla tanter? Inget dom är irriterande i flera situationer men samtidigt helt underbara i sin egen värld.

Åsa sa...

bannana: Visst är det så!

Peace in mind sa...

Jag ska också bli en tant, sen...

Solrosfrö sa...

Tant vill jag bli så småningom :) men inte än på ett tag tack!

Linda K sa...

tog del av två tanter igår och kan bara instämma :)

Petra sa...

Min mormor var en sådan tant, alltid hatten på. Jag undrar verkligen om det finns sådana tanter fortfarande...med hatt. När börjar man använda den isf. När bestämmer man sig för att "nu ska jag bli tant, på med hatten". Min slutsats är alltså att tanterna snart dör ut, eller vem av er har hatt?

Mie sa...

Åh nu tänker jag på min farmor som är död sen länge. Min mormor, som fortfarande är kvar, har alltid varit alldeles för tuff för att bli tantig;)

Åsa sa...

Jessika: Jag med!
Linda K: Jag såg det. Visst är det härligt!
Petra: JA, de är nog ett utdöende slökte tyvärr. Fast jag är väldigt förtjust i hattar och äger faktist några stycken också. Men jag änvänder dem alldeles för sällan.
Mie:Både farmor och mormo är borta men det var likadant med dem. Farmor var en liten tanta från det hon var 40 tror jag och mormor blev det aldrig.

Åsa sa...

Anna: Oj din försvann! Vi får väl ha en mormorremse och tant klubb;)

Ninnie sa...

Ja, det är kanske så att just en sån tant du beskriver komm ratt dö ut...Snart ser den svenska tanten hela annorlunda ut, med jeans och tröja, och håret i en grå tofs kanske?!

Fullfart sa...

Håller med du, länge leve tanterna! Dessa står åtminstone för mig för en viss sorts trygghet i livet runda rara goa glad (åtminstone en del, det finns några vassnästa typer också). När man blir tant är nog olika. Är man tant på utsidan eller insidan, vad räknas? Ibland tycker jag tanter står för en viss orginell bild i dagens samhälle som i mångt och mycket strävar efter samma sak - ungdom.

Åsa sa...

Ninnie: Ja, tyvärr :(
Fullfart: Ja det finns både runda och goa och vassnästa men jag håller med deg, det är skönt med några som inte är fixerade vid ungdom!

Juha V. Mentu sa...

Tanterna! Jag har sett dem i Karlstad - jag jobbade där i år 2004. Hoppas att det finns tanter kvar...

Men jag kan hitta tanter också här i Finland! Några är arga, men några (med mera kg och röda kinnar) är trevliga! Man kan prata med de sista av dem långa tider...de tycker att tala med sådana unga (56 å) männer som jag...

Trevliga hälsningar,
http://travellingwitheyes.blogspot.com/

Åsa sa...

Juha: Välkommen hit! Ja visst är det trevligt med tanter särskilt om de är rundakindade och glada och pratsamma!

Vera sa...

Hipp Hipp Hurra! En sån träffande beskrivning ... mitt i prick :D

Åsa sa...

Vera: Eller hur?! ;)